۱۳۹۲ آذر ۲۰, چهارشنبه

جوابیه مکارم شیرازی "ادله شرعی حرام کردن فیس بوک"

جواب مکارم شیرازی برای سوال زیبا کلام 
(مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را براى عموم تحریم مى‌کنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مى‌شود.)
در مورد این نظر شرعی آقای مکارم شیرازی بنا به این ادله قرآنی میخواهم علت بی اعتبار بودن فتوای مکارم شیرازی و گمراه بودن ایشان را اثبات کنم.
سوره قصص آیه 56
(در حقیقت ، تو هر که را دوست داری نمی توانی راهنمایی کنی ، لیکن خداست که هر که را بخواهد راهنمایی می کند ، و او به راه یافتگان داناتر است.)
در این آیه خطاب به پیامبر تذکر داده شده که پیامبر هیچ اختیاری برای هدایت مردم ندارد با پذیرش آیه فوق چگونه آقای مکارم شیرازی ادعا میکنند که هدایت و گمراهی انسانها به عهده فقها است و آنها میتوانند با استفاده از این اختیار مردم را از گمراهی نجات دهند و به راه راست هدایت کنند؟
همچنین در آیه 93 سوره نحل و آیه 8 سوره فاطر ذکر شده که "خداوند هرکس را بخواهد گمراه میکند و هر کس را بخواهد هدایت میکند."
یعنی اینکه حتی هدایت شدن فقها در اختیار خودشان نیست بلکه خداوند است که از هدایت شدگی و یا گمراهی آنها مطلع است. چون هدایت انسانها به دست خداوند است. اما اگر این فقها و از جمله آقای مکارم شیرازی گمراه باشند چه عاقبتی مردم عادی مرید و مقلد آنها خواهند داشت.
آیه 21 سوره ابراهیم
"و همگی در برابر خدا ظاهر می شوند. پس ناتوانان به گردنکشان می گویند: «ما پیروان شما بودیم. آیا چیزی از عذاب خدا را از ما دور می کنید؟» می گویند: «اگر خدا ما را هدایت کرده بود ، قطعاً شما را هدایت می کردیم. چه بی تابی کنیم ، چه صبر نماییم برای ما یکسان است. ما را راه گریزی نیست."
ما در نمازها و سوره حمد با دعا از خداوند میخواهیم که ما را به راه راست هدایت کند. اگر خود آقای مکارم شیرازی نیز نماز میخوانند یعنی اینکه ایشان نیز به هدایت خداوند محتاج هستند اگر خودشان هدایت نشده اند و محتاج هدایت هستند چگونه میخواهند دیگران را هدایت کنند؟ و اگر نماز میخوانند و فکر میکنند که هدایت شده هستند و دیگران را میتوانند هدایت کنند پس به خداوند دروغ میگویند که خواستار هدایت خدا هستند منظور من نماز خواندن ایشان و "اهدنا الصراط المستقیم" است. و اگر به هدایت خود واقف نیستند ولی اصرار دارند وظیفه ای هدایت انسانها به عهده ایشان و فقها است که به عهده پیامبر گذاشته نشده و در آیات متعدد خداوند هدایت و گمراهی انسانها را کاملا در اختیار خود خداوند ذکر کرده است. پس ایشان خود را برای عملی که مخصوص خداوند است شریک میکنند و عملا مشرک هستند.
طبق آیه 21 سوره ابراهیم گردنکشی میکنند در مقابل خداوند و خود هدایت شده نیستند و نمیتوانند دیگران را نیز هدایت کنند.
همچنین نادیده میگیرند حدود و اختیارات انسانها و حقی که خداوند به آنها داده است را که آزادانه در بیان دیدگاهها و افکارشان و مشارکت در گفتگوها حضور یابند و از ابزارهای نوینی که این اختیارات را عملی میکند مانند فیس بوک بهره برداری کنند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
بنده هم با فیلتر کردن دسترسی ها موافق نیستم همچنین موافق شریعت رایج (برداشت رایج از تشیع ) هم چندان نیستم اما دلایل شما هم زیاد واسم قانع کننده نبود برای مثال در توضیح آیه ۲۱ سوره ابراهیم به مواردی اشاره کردید اجازه بدید به جای آیت الله مکارم شیرازی شخص پیغمبر رو بررسی کنیم آیا پیغمبر نماز نمیخوندند ؟ آیا ایشون برای هدایت انسان ها نیومده بودند ؟
در ضمن درسته که هدایت مخصوص خداست اما این به معنای نفی اختیار آدمی نیست : )

Zarefar گفت...

اگر به متن مقاله فوق دقت کنید و آیه ذکر شده در سوره قصص را ببینید متوجه خواهید شد که هدایت انسانها به عهده پیامبر نیز گذاشته نشده بود و پیامبر خود محتاج هدایت خداوند بودند و وظیفه ایشان تنها انتقال پیام الهی و نشر آن بود هدایت انسانها به عهده خداوند است و خداوند بهتر از هر کسی در مورد راههای گمراهی و هدایت انسانها میتواند تصمیم بگیرد نیازی به تصمیم فقها وجود ندارد.